måndag 16 augusti 2010

HBL: Teknologer pressas hårt

Hufvudstadsbladet publicerade en artikel om studietakten vid Tekniska Högskolan på sin webbsida igår (15.8.2010, kl. 13:25).
"Teknologerna i Otnäs får flest anmärkningar om för få studiepoäng från FPA. Ojämlik poänggivning av kurser kan ligga bakom."
Jag känner väl till problemet även om jag inte har drabbats själv. Jag har klarat av att samla ihop mina studiepoäng utan större problem trots att jag kombinerat studierna med vad man kan kalla en elitsatsning på idrotten. Att jag går på en av de lättare linjerna samt att jag under långa perioder helt lämnat bort det s.k. studielivet har säkert varit till en fördel.

"Ett exempel är grundkursen i marknadsföring. Den ger teknologerna tre poäng. Finska handelshögskolans studerande får hela sex poäng för samma kurs, med samma innehåll.

- Alla vet om det. Den här kursen är bara ett exempel. Föreläsaren använder till och med samma föreläsningsmaterial, det är bara 6:an på sidan med kursintroduktionen som byts ut till en 3:a i Otnäs föreläsningssal, säger Peter Kenttä , studerande på Tekniska högskolan."

Det här är ju vad man alltid misstänkt så det känns bra att få det svart på vitt. Jag kan inte säga att jag är överraskad för alla jag känner som studerar vid andra skolor verkar få fler poäng för sina kurser än vad vi får för våra.

"Tekniska högskolans fester är kända för att höra till de allra våtaste. Att många teknologistuderande dricker som svampar är ingen hemlighet.

- Alkohol och stress hör ihop. Jag märker själv att när jag är mest stressad åker min alkoholanvändning upp. Och det finns ingen kultur av alkoholfria fester. Att förespråka sådant är också tabu, men om man tittar på tabeller över finländarnas alkoholvanor så kan de flesta teknologer nog kategoriseras som storkonsumenter."

Alkoholfria fester är nog verkligen tabu. Enda föreningen som jag vet ordnar sådana är Ristin kilta. Men jag tror det är så överallt, vid alla skolor.

Sammanfattningsvis en mycket bra artikel om ett problem som är mycket svårt att lösa. För det är ju inte så lätt som att höja poängmängden om nån trodde det. Men måste ändå säga att jag ibland kan ha svårt att förstå hur vissa människor har så svårt att få ihop sina studiepoäng. Det känns som att det på ett sätt är alldeles för lätt att få en studieplats eller så saknar dessa människor helt enkelt all självdisciplin. Eller så har jag helt enkelt lätt för att studera och förstår därför inte andras svårigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar