måndag 26 mars 2012

Scherfbeck

Självporträtt

En förälskelse (som var 19 år yngre)

Modern

Street in Pont-Aven
För en tid sedan var jag på den här utställningen Sophie Calle – Take Care of Yourself i EMMA museet och i helgen var jag på Helene Schjerfbeck - Om det andliga i konsten på Villa Gyllenberg. Båda utställningarna var riktigt bra. Intresset för Sophie Calles utställning berodde på att Kobra gjort ett program om den en gång och intresset för Scherfbeck härstammar från gymnasiet. Jag gillar hur hon använder sig av färger och hur hon målar ansikten, främst i hennes självporträtt. Scherfbecks utställning var guidad och det gav det hela ett stort mervärde.



Som jag bloggade tidigare målade jag av hennes självporträtt med silverbakgrund (ovan) i en kurs i gymnasiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar