måndag 17 oktober 2011

De e mycke bra musik just nu

Det känns som att det finns mycket bra musik just nu. Jag har lyssnat mycket på Bombay Bicycle Club – A Different Kind Of Fix den senaste månaden. Det är en skiva jag rekommendera, BBC beskrev den i en rescension som "a mature mix of jaunty and jaundiced" vilket blir ungefär en blandning av käckhet och bitterhet. Jag tror det är den blandningen jag gillar. Favoritlåtarna är Lights Out, Words Gone och Lights Out, Words Gone.

Nu har dock Bombay fått stiga åt sidan för tre nykomlingar.

Först ut var French Films – Imaginary Future. "Det enda finska bandet som låter som modern pop/rock just nu" som en kompis tyckte. Jag såg dem live på Island in the Sun i sommar och de var mycket bra. Nu på torsdag spelar de i Helsingfors och jag funderar på att se dem igen. Skivan är riktigt bra.

Sen kom Invasionens skiva med ett omslag som påminner mycket om French Films. Nu är detta troligtvis inte det officiella omslaget för då skivan damp ner i min postlåda idag hade den ett annat omslag. Ja, du läste rätt, jag köpte en skiva. Största orsak till det var att jag inte kunde spela den på Spotify. Jag har inte hunnit lyssna så mycket men singelsläppen Arvegods och Sanningsenligt lovar mycket. Starka Joy Divison vibbar emellanåt. PSL var lyrisk långt innnan skivan gavs ut.

Den tredje skivan upptäckte jag då jag i en plötslig Ulf Lundell  feber gick in på hans officiella hemsida och upptäckte att han gett ut två liveskivor. Ett annan resultat av min Uffe-feber var att jag köpte en av hans böcker, inte den nyaste utan en äldre som var tillgänglig som förmånlig pocket: Värmen. (Kan igen rekommendera Ulf Lundells debutroman Jack. Det är en omvälvande läsupplevelse.) Min mamma är ett stort Ulf Lundell fan och jag verkar ha ärvt något av det på nåt underligt sätt. Jag är inte helt säker på vad det är som lockar så med Ulf Lundell men på nåt sätt känner jag att jag har något gemensamt med honom. Och jag gillar hans röst, vilken man får njuta av i fulla drag på skivan Unplugged Solo. Lyssna på Lit de parade eller När jag kysser havet.

Uffe var nyligen med i Babel i SVT men jag har inte hunnit se programmet ännu (har koncentrerat mig på Kobra som är lika bra som alltid).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar