söndag 7 november 2010

AV-testdag

Jag stiger upp i gryningen. Frukosten består av mikrogröt och en mandarin. Anländer till Tuusulas idrottsplan 08:05. Banan är täckt med rimfrost och sporadiska isfläckar, temperaturen ligger kring noll grader. Klockan 08:45 går startskottet och 17 minuter och 1 sekund senare går jag i mål. Dagens första test, 5 000 m på bana, är avklarat.

Lunchen avnjuter jag ensam på en lokal bensinstation och söker mig sedan till Kehnukallio för AV-info och "psyyken testi". Testet visade sig gå ut på att värdera hur bra man var på olika delområden som idrottare och orienterar.

Klockan 13:50 anländer jag till Viirilä och nästa test: 10 000 meter terrängtest. Parkerar på en svinigt kall grusplan och byter om till ett par våta orienteringsskor. Joggar ett varv runt banan på 2,5 km som skall rundas fyra gånger. Tänker att det här kommer att bli tungt. Banan innehåller 3-4 djupa iskalla träsk, 2 backar med ca 25 meter stigning samt ett parti oframkomlig skog kombinerat med stenig botten. Allt det bästa som orienteringen kan erbjuda.

Ungefär 14:30 startar jag. Håller hög fart första varvet men andra varvet går 30 sekunder långsammare. Börjar fundera på varför jag gör detta. Tredje varvet går ännu 15 sekunder långsammare och jag börjar finna mig i mitt öde. Då jag går ut på det fjärde varvet börjar det snöa. Härligt att vara orientera. Håller samma fart som på det tredje varvet och går i mål på tiden 56.56. Överdragskläderna har blåst ner på marken och är täckta med snö. Jag hostar och fryser. Snabbt ner till bilen. Byter om till torrt, utomhus förstås.

Hoppar in i bilen och börjar köra hem, solen är på väg ner.

Nyt alkaa pitkä, pimeä pk-kausi, som finnen sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar