fredag 24 augusti 2012

Medaljens pris

Jag är sent ute, jag vet, men idag såg jag SVT:s dokumentär Medaljen pris. Idag är sista dagen den finns tillgänglig på SVT Play (om jag räknat rätt), förhoppningsvis går den att få tag på genom andra kanaler i framtiden.

Jag har aldrig sett en lika bra film som berör temat elitidrott. Dokumentären går direkt till kärnan av vad elitidrott är. Det är inte hälsosamt, det är helt otroligt mycket smärta och uppoffringar, men nästan alla säger att det är värt det och att de skulle göra om det för att få uppnå de där få få gångerna av total eufori. Att känna att man är bäst i världen, totalt oövervinnerlig. Jag måste ha varit väldigt mottaglig idag för det var kalla kårar direkt från början och flera gånger var jag på väg att börja gråta. Det att jag själv är idrottare gjorde det också säkert lättare för mig att leva mig in i filmen. Det är helt otroligt vad dessa idrottare har gått igenom.


Jag kan dessutom konstatera att jag inte är, har aldrig varit och kommer aldrig att bli en elitidrottare. Men jag kan leva med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar