torsdag 3 november 2011

Mera om hjärnan


Jag gick på upptäcktsfärd på intrernet idag igen. Jag har hittat en blogg, Lapidarium notes, som har mycket intressant innehåll. Idag har jag läst om "How walking through a doorway increases forgetting", och insett att detta kan vara orsaken till att jag glömmer allt jag skrivit i en tentsal i det ögonblick jag går ut från salen, om att "Researchers find a country’s wealth correlates with its collective knowledge", vilket motiverar att jag studerar vidare, och inlägget "Iain McGilchrist on The Divided Brain and the Making of the Western World", vilket jag fann intressantast av de tre. I det framkommer det bl.a. att allt inte är så enkelt som det framgick av bilden i mitt tidigare inlägg om Vänster hjärnhalva Vs. Höger hjärnhalva men det spelar inte så stor roll. Liknelsen till historien om  "Herren och hans sändebud" var också väldigt intressant.


Om ni inte orkar läsa texterna kan ni i alla fall kolla in videon nedan, den sammanfattar det mesta av vad som står skrivet i inlägget om "The Divided Brain".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar