onsdag 25 maj 2011

Metro 2033 och en fågelparentes

"...Hur länge kommer du att härda ut på svampar, multivitaminer och fläsk? Ge upp, Homo Sapiens! Du är inte längre kung över naturen! Man har störtat dig! Nej, du behöver inte lägga dig ner och dör, det är det ingen som begär. Kräla på bara i din dödskamp, medan du kvävs i dina egna exkrementer... Men en sak ska du veta, Homo sapiens: du är förbrukad! Evolutionen, vars lagar du utforskade så väl, har redan nått nästa fas och du är inte längre skapelsens krona. Du är en dinosaurie. Det är dags att lämna plats åt nya, fullkomligare arter. Var inte en sådan egoist, spelet är över, nu är det andras tur. Din tid är ute. Du är utdöd. Och lät framtida civilisationer rådbråka sina huvuden om orsaken till Homo sapiens undergång. Om det nu skulle intressera någon..."
Idag började jag läsa Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij. Den har stått på listan över böcker att läsa en längre tid, hittade den i pocketformat för några dagar sedan. Man kan väl inte annat säga att boken börjar lovande! En äkta dystopi :) Jag ser framemot en läsupplevelse utöver det vanliga.

Det kan jag behöva efter den senaste boken jag läste som inte direkt rosade marknaden. Rekommenderar ej Kari Hotakainens 'Människans lott'. Jag kan medge att den hade en idé men inte mera än så. Jag gillade varken språket eller stilen och historien kändes inte trovärdig.

(Som en parentes: I jobbet bestod underhållningen idag av två strandskator som var mycket arga på en skata. Jag vet inte riktigt vad det gällde. Kanske strandskatorna har ett bo i närheten. På väg hem kollade jag till den ruvande sjöfågeln som jag tro är en Ejder eller en Gräsand. Borde kanske studera den lite närmare nästa gång.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar