tisdag 13 april 2010

Beauty In Maps

Före några veckor sedan valde jag glatt rubriken Beauty In Maps för mitt seminariearbete. Nu då jag börjat bekanta mig med ämnet är jag inte lika inspirerade mera. Läste litteraturen som arbetet skall grunda sig på och i min mening handlade det inte alls om Beauty. Tror jag måste ta ett snack med lektorn.

Hittade dock några fina kartor då jag surfade runt.

Detta är verkligen en karta, inte konst. Bra val av färger och lite hjälp av moder natur och man har en karta jag gärna skulle ha hängande på min vägg.


Här är det däremot fråga om ren konst men i form av en karta. Och rätt mycket humor också:)

Mera "Google Art" här.

Om nån känner sig riktigt inspirerad rekommenderar jag dig att läsa kapitlet A Future Love Story i Emotional Cartography - Technologies of the Self (skrivet av Marcel van der Drift). Framtidsvision om vad kombinationen av karta, GPS, mobiltelefon och "emotionella sensorer" kan medföra. Mycket intressant och bra skrivet. Mera novell än fakta.



----------------
Now playing: Hello Saferide – X Telling Me About the Loss of Something Dear, at Age 16
via FoxyTunes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar