lördag 16 oktober 2010

En rikti bok


Ibland då man diskuterar musik så brukar sådana konstruktiva argument som "de där e ju int ens musik" och "rikti musik" dyka upp. Nå, nu har jag hittat en "rikti bok" :D

Går en kurs som heter Vetenskapshistoria och har valt att läsa den engelskspråkiga boken istället för att följa med de finskspråkiga föreläsningarna. Boken heter A History of Science och har underrubriken and its relations with Philosophy and Religion. Den är skriven av (the late) Sir William Cecil Dampier och utkom första gången 1929! Jag har fjärde upplagan som är från 1948 och mitt exemplar är rätt så slitet, lånat från bibliotekets stängda lager och tryckt 1979. En riktig raritet :D

Förordet är undertecknat med W.C.D.D.-W. Om inte det inger respekt så vad gör det :) Och om någon kan lista ut varifrån de två sista bokstäverna kommer skulle jag vara tacksam.

Jag har läst ca 30 sidor av drygt 500 (till tenten hör ca 200 sidor), nu avhandlas Aristoteles. Boken verkar bra och ämnet är intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar