måndag 9 juli 2012

Jukolarapport


Uppladdningen inför Jukola gick enligt planerna men nu efteråt känns det som att jag kanske kunde ha haft en vilodag till innan tävlingen. Eller så var det bara värmen under lördagen som gjorde att benen inte var så lätta som jag skulle ha önskat. För det var de inte, vilket jag kände under uppvärmningen. Men det var ingen katastrof, bara den där lätta känslan som saknades. (Sprang 1:a sträckan.)

Start - 6

Inledde behärskat, iddes inte rusa som en idiot men försökte att inte tappa placeringar fram till K. Ligger bra med och listar lätt ut vilken kö som går till min kontroll. De följande fem kontrollerna går också enligt planerna och jag plockar sakta placeringar. Farten känns behaglig, läget är under kontroll.

7 & 8

Ligger så högt uppe så jag märker inte att kön delar sig och tar fel ryggar. Upptäcker det snabbt och korrigerar men bommar dessutom kontrollen ca 30 sekunder med några andra. Följande avstånd har jag ej full koll med det är ogafflat.

9 -12

Läget under kontroll igen. Har ej koll på täten men det känns som att jag ligger bra. Kommer till en tv-kontroll på en lindo och manar på killen framför att täppa igen den lilla luckan till de framför. Bra med ork ännu.

13

13 är en enkel kontroll men jag blir osäker. Ser skärmen men ingen sten (som kontrollpunkten är) och vänder och springer åt ett annat håll innan jag vägar mig tillbaka för att upptäcka att det var rätt kontroll, Tappar kanske dryga 30 sekunder. Nu börjar det bli 'riktigt' mörkt och det påverkade kanske min osäkerhet.

14-16

Inget speciellt.

17

Ett längre avstånd som visar sig bli avgörande för hela första sträckan. Springer rakt/höger stigvägval och ser inte att någon skulle springa något annat vägval. Här börjar jag kanske bli lite trött för jag har inte full koll genom skogen upp mot kontrollen. Försöker läsa fast mig då vi närmar oss men förblir lite osäker. Kommer tills sluttningen där kontrollen skall sitta, läser fast mig (tar kanske 10-15 sekunder) och orienterar mer eller mindre ensam fram till min kontroll.

18-20

Måste arbeta själv hela vägen, emellanåt är jag helt ensam. Fältet sprack upp rejält vid kontroll 17. Farten sänks och jag säkrar i orienteringen. Självförtroendet vad gäller nattorientering räcker ej till för toppfart. Tappar tid men bommar ej. Har den 'längre' gafflingen.

21-mål

Det sista lätta partiet. Orkar springa rätt bra men börjar bli sliten och har inget tåg, Ser ryggar men orienterar själv för att inte bomma. Tappar en lins på väg till nästsista och blir smått blind. Som tur så var det väldigt lätt orientering på slutet.

Efteråt känner jag mig rätt nöjd med loppet. Jag undvek stora bommar och tyckte jag klarade av det bra trots att jag blev ensam i ett skede. Placeringen och tiden efter känns dock inte så bra. Med lite tur och lite bättre dag fysiskt kunde placeringen ha blivit bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar