måndag 7 juni 2010

Religion & Insändare

Det var en intressant bokrecension på Vasabladets debattsida idag (Svante Lundgren, Vasabladet 7.6.2010, s. 2). Boken hette "An Atheist Defends Religion. Why Humanity Is Better Off with Religion than without it.". I artikeln förs många intressanta saker fram och slutsatsen är att världen är en bättre plats för att människor tror på Gud. Jag varken hinner eller orkar skriva mera detaljerat om artikeln nu men jag rekommenderar att ni läser den. Jag känner igen mig i Sheimans (författarens) ord: Jag skulle vilja tro på Gud, men jag kan inte.

Sen började jag läsa insändaren ovanför (av Ernst Jacobson). Han jämför EU med Babels torn, efter det andra bibelcitatet gav jag upp och tänkte OJ HUHU vad dessa troende orkar. (Jag orkar aldrig fortsätta läsa efter det andra eller tredje bibelcitatet oberoende av vad det gäller.)

Så det blev lite knepig där. Först läser jag om att religion är bra och håller med varje ord och sen läser jag en religiös insändare och tänker 'att dom orkar'. Men Ernst representerar ju inte alla troende. Det gäller att inte generalisera och ha fördomar, eller ifall man har det att åtminstone vara medveten om dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar